Edimsel Koşullanma Ile Öğrenme Nedir ?

Gulersin

Global Mod
Global Mod
**Edimsel Koşullanma ile Öğrenme Nedir?**

Edimsel koşullanma (operant conditioning), bireylerin davranışlarını, çevresel uyaranlar ve bu uyaranlara verilen tepkiler aracılığıyla nasıl öğrenebileceğini açıklayan bir psikolojik teoridir. Bu terim, B.F. Skinner tarafından geliştirilmiş ve psikolojinin en önemli öğrenme teorilerinden biri olmuştur. Edimsel koşullanma, öğrenmenin ödül ve ceza temelli olduğunu savunur ve bireylerin belirli bir davranışı sergileyip sergilememesinin, o davranışın sonuçlarına bağlı olduğunu öne sürer. Peki, edimsel koşullanma ile öğrenme nasıl gerçekleşir?

**Edimsel Koşullanma ve Öğrenme Süreci**

Edimsel koşullanma süreci, bireyin bir davranışa nasıl tepki verdiğini ve bu tepkinin sonucunda nasıl bir değişiklik yaşadığını inceler. Skinner, bu tür öğrenmenin davranışların güçlendirilmesi veya zayıflatılması yoluyla olduğunu belirtmiştir. Bu güçlendirme, ya olumlu bir ödül ya da olumsuz bir ceza ile sağlanabilir. Skinner, bu durumu şu şekilde açıklamıştır: bir davranış ödüllendirildiğinde, bu davranışın tekrarlanma olasılığı artar; fakat bir davranış cezalandırıldığında, o davranışın tekrar edilme olasılığı azalır.

**Güçlendirme ve Ceza: Edimsel Koşullanmanın Temel Unsurları**

Edimsel koşullanma ile öğrenme, iki ana unsura dayanır: güçlendirme (reinforcement) ve ceza (punishment). Her biri, bir davranışın sıklığını artırabilir veya azaltabilir.

1. **Pozitif Güçlendirme**

Pozitif güçlendirme, bir davranışın ardından hoş bir ödül verilmesiyle davranışın tekrarlanmasını teşvik eder. Örneğin, bir çocuk iyi not aldığı için ödüllendirildiğinde, bu davranışın tekrar edilme olasılığı artar. Bu ödül bir oyuncak, tatlı veya ilgi olabilir. Pozitif güçlendirme, davranışın devam etmesini sağlar.

2. **Negatif Güçlendirme**

Negatif güçlendirme, istenmeyen bir durumu ortadan kaldırarak davranışın tekrarlanmasını sağlamaktır. Burada ödül, bir rahatsızlığın sona ermesi olarak görülür. Örneğin, bir çocuk ev ödevini yaptığı için ebeveyninin sert uyarıları durdurması, çocuğun ev ödevini daha düzenli yapmasına yol açabilir.

3. **Pozitif Ceza**

Pozitif ceza, olumsuz bir davranışın ardından hoş olmayan bir uyarının verilmesidir. Örneğin, bir çocuk ev ödevini yapmadığı için evden dışarı çıkması yasaklanabilir. Bu tür cezalar, davranışın tekrarlanmasını engellemeyi amaçlar.

4. **Negatif Ceza**

Negatif ceza, bir kişinin sahip olduğu hoş bir şeyi kaybetmesiyle gerçekleştirilir. Örneğin, bir çocuk telefonunu kötü kullanması nedeniyle ailesi tarafından elinden alındığında, bu tür bir ceza, gelecekteki kötü davranışları azaltmayı hedefler.

**Edimsel Koşullanma ile Öğrenmenin Günlük Hayattaki Örnekleri**

Edimsel koşullanma, bireylerin günlük yaşamlarında sıkça karşılaştıkları bir öğrenme biçimidir. Örneğin, bir öğrencinin ders çalışmaya motive olması için öğretmenin ona çeşitli ödüller sunması, bir davranışın nasıl güçlendirilebileceğini gösterir. Aynı şekilde, bir işyerinde çalışan birine başarısız performans nedeniyle verilen uyarılar veya cezalar, bu tür öğrenmenin profesyonel ortamda nasıl işlediğini ortaya koyar. Çocukların eğitimi ve evdeki davranışlarını şekillendirme de edimsel koşullanmanın etkili bir örneğidir.

**Edimsel Koşullanma ile Diğer Öğrenme Türleri Arasındaki Farklar**

Edimsel koşullanma, diğer öğrenme teorileriyle karşılaştırıldığında belirgin farklar gösterir. Örneğin, klasik koşullanma, Pavlov tarafından geliştirilen ve doğal tepkileri uyandıran bir öğrenme türüdür. Klasik koşullanma, genellikle istemsiz, refleksif davranışları ele alırken; edimsel koşullanma, isteğe bağlı ve bilinçli davranışları hedef alır. Klasik koşullanma, bir olayın tekrarı yoluyla öğrenmeyi ifade ederken, edimsel koşullanma, bireylerin davranışlarını sonuçlara göre şekillendirir.

**Edimsel Koşullanma ve Motivasyon**

Edimsel koşullanma, aynı zamanda motivasyonla da yakından ilişkilidir. Pozitif ve negatif güçlendirmeler, bireylerin belirli davranışlara yönelmelerini sağlayan güçlü motivasyon unsurlarıdır. Bu motivasyon, hem içsel (bireyin kendi istekleri) hem de dışsal (ödüller veya cezalar) faktörlerden kaynaklanabilir. İnsanlar, ödülleri elde etmek ya da cezadan kaçınmak için davranışlarını şekillendirme eğilimindedirler.

**Edimsel Koşullanma ile Öğrenme ve Eğitim Uygulamaları**

Eğitimde, edimsel koşullanma temelinde birçok yöntem ve teknik kullanılmaktadır. Öğretmenler, öğrencilerinin doğru davranışları sergilemelerini sağlamak için ödüllendirme sistemleri kurabilirler. Örneğin, başarılı bir sınavdan sonra öğrencilere verilen ödüller veya sınıf içinde istenmeyen davranışları engellemek amacıyla uygulanan cezalar, öğrencilerin davranışlarını yönlendirmek için kullanılabilir.

Ayrıca, özel eğitimde edimsel koşullanma çok daha belirgin bir şekilde kullanılmaktadır. Özellikle otizm gibi gelişimsel bozuklukları olan çocuklarda, olumlu davranışları güçlendirmek ve istenmeyen davranışları azaltmak için bu yöntemler son derece etkilidir.

**Sonuç**

Edimsel koşullanma ile öğrenme, bireylerin çevresel uyarıcılara karşı nasıl tepki vereceklerini şekillendiren güçlü bir teoridir. Bu öğrenme biçimi, ödüller ve cezalar aracılığıyla insanların davranışlarını şekillendirmeye yardımcı olur. Eğitimde, iş yerinde ve hatta evde çeşitli alanlarda bu yöntemlerin kullanılması, bireylerin daha etkili bir şekilde öğrenmelerini sağlar. B.F. Skinner’ın geliştirdiği edimsel koşullanma teorisi, psikoloji dünyasında önemli bir yer tutar ve öğrenme süreçlerinin daha iyi anlaşılmasına katkı sağlar.