Canter Modeli Nedir ?

Yazan

Global Mod
Global Mod
Canter Modeli Nedir?

Canter modeli, psikolojide, eğitimde ve özellikle davranış yönetimi alanlarında sıklıkla kullanılan bir yöntemdir. Bu model, 1970'lerde Lee Canter tarafından geliştirilmiştir ve okul yönetimi, sınıf içi disiplin gibi konularda öğretmenlerin etkili bir şekilde öğrencilerle iletişim kurmasını sağlar. Temelinde, pozitif ve yapıcı bir yaklaşım benimseyerek öğrenci davranışlarını yönlendirmeyi hedefler. Canter modeli, hem öğretmenlerin hem de öğrencilerin haklarını ve sorumluluklarını net bir şekilde belirler. Bu yazıda, Canter modelinin ne olduğunu, nasıl işlediğini ve nasıl uygulanabileceğini detaylı bir şekilde inceleyeceğiz.

Canter Modeli'nin Temel Prensipleri

Canter modeli, "Yapıcı Davranış Yönetimi" veya "Doğrudan Yönlendirme" olarak da adlandırılabilir. Modelin temel amacı, öğretmenlerin sınıf yönetimini daha etkili bir şekilde gerçekleştirmelerini sağlamak, öğrenci davranışlarını düzene sokmak ve öğrenme ortamını iyileştirmektir. Canter modelinin temel prensipleri şunlardır:

1. **Pozitif Davranışları Teşvik Etme:** Canter modeli, öğrencilere doğru davranışları teşvik etmek için olumlu pekiştireçlerin kullanılmasını savunur. Öğrenciler doğru davranışları gösterdiklerinde ödüllendirilirler, böylece bu davranışların tekrar edilmesi sağlanır.

2. **Net Kurallar ve Beklentiler:** Modelin bir diğer önemli unsuru, sınıfta net ve anlaşılır kuralların belirlenmesidir. Öğrenciler, öğretmenlerinin beklentilerini açıkça anlamalı ve buna göre davranmalıdır.

3. **Disiplinin Zorlayıcı Olmaması:** Canter modelinde disiplin, cezalandırma yerine öğrencinin davranışını değiştirecek şekilde uygulanır. Bu modelde, öğrenciler olumsuz bir davranış sergilediklerinde uygun sonuçlarla karşılaşırlar, fakat bu sonuçlar öğrenciyi dışlamak veya cezalandırmak yerine, sorumluluk duygusunu geliştirmeye yönelik olur.

4. **İletişim ve Etkileşim:** Canter, öğretmenlerin öğrencileriyle açık ve etkili bir iletişim kurmalarını savunur. Öğrencilerle öğretmen arasındaki ilişki, karşılıklı saygı ve güven temelinde şekillenir.

Canter Modeli'nin Avantajları

Canter modeli, özellikle öğretmenler ve eğitimciler tarafından tercih edilen bir yöntemdir. Modelin avantajları şu şekilde sıralanabilir:

- **Disiplinli Sınıflar:** Öğrencilerin net kurallar ve beklentiler doğrultusunda hareket etmeleri sağlanarak, sınıfta düzenli bir atmosfer yaratılır.

- **Pozitif Davranışların Artması:** Öğrenciler, doğru davranışları sergilediklerinde ödüllendirilirler ve bu durum, öğrencilerin olumlu davranışları daha sık tekrar etmelerini sağlar.

- **Etkili İletişim:** Canter modeli, öğretmenlerin öğrencileriyle etkili ve açık bir iletişim kurmalarını teşvik eder. Bu, öğrenci-öğretmen ilişkisini güçlendirir ve sınıf içindeki çatışmaları azaltır.

- **Öğrenci Sorumluluğu:** Model, öğrencilerin kendi davranışlarından sorumlu olmalarını teşvik eder. Bu, öğrencilerin özgüven kazanmalarına ve sosyal beceriler geliştirmelerine yardımcı olur.

Canter Modeli Uygulaması Nasıl Yapılır?

Canter modelini sınıf ortamında uygulamak için bazı adımlar izlenebilir. İşte bu adımlar:

1. **Kuralların Belirlenmesi:** İlk adım, sınıfta hangi davranışların kabul edilebilir olduğunu belirlemektir. Bu kurallar, öğretmen tarafından açıklanmalı ve öğrencilere öğretilmelidir. Kuralların açık, kısa ve anlaşılır olması gerekir.

2. **Davranışların Pekiştirilmesi:** Öğrencilerin doğru davranışları gösterdiklerinde ödüllendirilmesi, istenilen davranışların pekişmesini sağlar. Ödüller, sınıf içinde pozitif pekiştireçler (takdir, yıldız, ekstra süre vb.) olabilir.

3. **Davranış Sorunlarıyla Başa Çıkma:** Eğer öğrenciler kurallara uymadığında, öğretmenler uygun sonuçlarla karşılaşacaklarını bilmelidirler. Bu sonuçlar, öğrenciyi cezalandırmak yerine, davranışlarını düzeltmeye yönelik olmalıdır. Örneğin, olumsuz bir davranış sergileyen öğrenci, belirli bir süre için belirli bir görevden muaf tutulabilir.

4. **Geri Bildirim ve İletişim:** Öğrencilere, davranışları hakkında düzenli geri bildirim verilmelidir. Bu, onların neyi doğru yaptıklarını veya neyi geliştirmeleri gerektiğini anlamalarına yardımcı olur.

Canter Modeli ile İlgili Sık Sorulan Sorular

Canter modeli hangi alanlarda kullanılır?

Canter modeli, en çok eğitim ve sınıf yönetimi alanlarında kullanılır. Ancak, bireysel terapi, aile terapisi ve diğer davranışsal terapi yöntemlerinde de uygulanabilir. Özellikle çocukların ve gençlerin davranışlarının yönlendirilmesinde etkilidir.

Canter modeli, öğrenciye zarar verir mi?

Hayır, Canter modeli öğrencinin davranışlarını düzeltmeye yönelik bir yaklaşımdır. Bu model, cezalandırma yerine öğrenciyi olumlu davranışlar sergilemeye teşvik eder ve öğrencilerin özsaygısını zedelemez.

Canter modeli ile geleneksel disiplin yaklaşımları arasındaki fark nedir?

Geleneksel disiplin yaklaşımları, genellikle öğrencilere cezalar verilerek uygulanır. Canter modeli ise, olumlu pekiştireçler kullanarak öğrencinin doğru davranışları sergilemesini hedefler. Bu model, pozitif yaklaşım benimser ve cezalandırmayı en son çare olarak kullanır.

Canter modelinin sınıf yönetimi üzerindeki etkileri nelerdir?

Canter modelinin sınıf yönetimi üzerindeki en önemli etkisi, öğretmenlerin sınıf içinde net kurallar ve beklentiler koyarak öğrencilerin düzenli ve disiplinli bir şekilde derslere katılmalarını sağlamasıdır. Bu, sınıfta düzenin sağlanmasına yardımcı olur ve öğretmenin derse odaklanmasına olanak tanır.

Sonuç

Canter modeli, eğitimde ve sınıf yönetiminde etkili bir davranış yönetimi stratejisi olarak öne çıkar. Öğrencilerin doğru davranışları sergilemesi için net kuralların belirlenmesi, olumlu pekiştireçlerin kullanılması ve öğrencilerin sorumluluklarını anlaması sağlanır. Bu model, öğretmenlerin sınıflarını daha düzenli ve verimli hale getirmelerine yardımcı olurken, öğrencilerin de sağlıklı sosyal beceriler geliştirmelerine olanak tanır. Canter modelinin uygulanması, öğretmenlerin daha etkili bir şekilde öğrencilerle iletişim kurmalarını sağlayarak, sınıflarındaki genel atmosferi iyileştirebilir.