Bolşoy resmini neden şimdi farklı görüyoruz?

PaPaĞaN

New member
berlin – İnsanlar nerede? Candida Höfer’in büyük fotoğraflarında kaybolmuşlar ve çoktan evlerine dönmüşler. Tiyatroda alkışlar sustu, konser salonunda müzik sustu. Kütüphanedeki okuma masaları, müzedeki resim odası boşaldı. Tıpkı tren istasyonlarındaki veya yetkililerin bekleme salonlarındaki ve restoranlardaki sandalyeler gibi. Hayvanat bahçesindeki çitlerde ve patikalarda bile: sadece boşluk. Artık birbirimize bakmak yok. Hayvanlar kendilerini gizlediler.


Candida Höfer ne eremitiktir ne de kalabalıktan korkar. Bununla birlikte, Köln’de yaşayan fotoğrafçı, sözde yaradılış tacı olmadan, kamusal alanların bu tuhaf görünümüyle dünya çapında ün kazandı. Büyük fotoğrafları uzun zamandır dünyanın dört bir yanındaki hem halka açık hem de özel koleksiyonlarda bulunuyor, bu önemli. Ama değer artışından yani sanat piyasasından bahsetmeyelim.


Alman fotoğraf sanatının erkekler kulübündeki kadın



Gelin sanatın kendisinden, bu kamera ustasının sanatından bahsedelim. Resimlerinde boşluğun ezici, gerçeküstü ve saçma hiçbir yanı yok. İçe dönük ve hatta melankolik bir şey yok. Höfer’in çağlardan kalma cansız odalarındaki büyük sessizlik, adeta yavaşlayan bir dinginlik yaratıyor. Terk Edilmiş Büyü. Aklını başına toplarsın. İnsan, hiçbir duygu, sır ya da yargıdan arındırılmış mimariyi temel bir şeymiş gibi deneyimliyor. Bu tarihi ya da çağdaş yapıların sadece amacı değil, her şeyden önce estetiği de görünür hale geliyor.


Bu gerçekten heyecan verici mi? İkonik mimari alanların fotoğraflarına mı bakıyorsunuz? Evet ve nasıl! Oraya gidip bir bakmalısınız, o zaman BeHaberler ve Hilla Becher’in Düsseldorf Sanat Akademisi’ndeki fotoğrafçılık okulundan gelen bu eski genç yıldızın net, gerçekçi fotoğraflarının ne kadar büyülü olduğunu anlıyorsunuz. Efsanevi fotoğrafçı çift, endüstriyel anıtları sıkı bir şekilde belgeleyerek sanat tarihine geçti. Höfer de eski öğretmenleri gibi dizilerde çalışıyor ama bunun dışında kendi tarzını geliştirdi. Ve bu, kupa motiflerinin siyah beyaz saflığından önemli ölçüde farklıdır. Bu arada aynı durum Höfer’in eski okul arkadaşları, bugün dünyaca ünlü fotoğrafçılar Andreas Gursky, Thomas Struth, Axel Hütte ve Thomas Ruff için de geçerli. Öğrencilerin başarısı öğretmenleri onurlandırır. Çünkü Becher’ler öğrencilerine iki şey verebildiler: kökler ve kanatlar.


Höfer’in mekansal imgeleri atalarıyla buluşuyor



Berlin Fotoğraf Müzesi’ndeki “Görüntü ve Mekan” sergisinde, Candida Höfer tarafından seçilen 90 motif, şimdi sanat kütüphanesinin 150 yılı aşkın bir süredir devam eden koleksiyonundaki tarihi iç mekan fotoğraflarına karşılık geliyor. Mimarlığın yeni bir şekilde deneyimlenmesi bu şekilde mümkün çünkü sanatçı, disiplinin klasik kanonunun derinliklerine uzanan gelenek çizgilerini ortaya koyuyor. Höfer’in seçmeli yakınlıklarını, Royal Prussian Measuring Institute’un keskin kontak kopyalarıyla ve 1920’lerin yeni objektif fotoğrafçılığıyla karşılaştırabilir ve tanıyabiliriz. İkincisine güzel bir örnek: Albert Vennemann’ın 1926’daki Berlin prömiyeri Capitol sinemasının görkemli motifi.



Yeni Nesnellik stiline referans: Albert Vennemann’ın “Berliner Lichtspieltheater Capitol, oditoryum”, 1926KOBİ/Sanat Kitaplığı



Brandenburg, Eberswalde’de doğan, şimdi 78 yaşında olan sanatçı, erkenden ve tutarlı bir şekilde mimari fotoğrafçılıktan yana karar verdi. Ancak Candida Höfer, mesleğini belgeleme olarak değil, tamamen özgür sanat olarak görmektedir. Bir noktada, iç mekanların fotoğraflarını çekmenin tam olarak onu yakalayan şey olduğunu anladığını söylüyor. Çerçeveyi kendisi tanımlıyor: “Kamusal ve yarı kamusal alanlarda farklı dönemlerden fotoğraflar çekiyorum. Bunlar herkesin erişebileceği alanlardır. Karşılaşma, iletişim, bilgi, dinlenme, dinlenme yerleri.” Bu şekilde Höfer, derin, temel bir demokratik kamusal alan anlayışını ortaya koyuyor.


Onlar için buralar “manevi eğitim yerleridir”. Ve böylece işlevsel alanlardan çok daha fazlası – yani kültürün, zihniyetin, estetiğin, insan başarısının bir ifadesi. Ve sanat takdiri. Alt metinde deyim yerindeyse Höfer, toplumun ve bireyin sorumluluğuna da gönderme yapmaktadır. Eski bir deyişin dediği gibi: “Hiçbir zaman umumi bir salonu süpürecek kimse yoktur.” Bize ait olan yerlerin ne kadarının ihmal edildiğinin hepimiz fazlasıyla bilincindeyiz. Kesinlikle çünkü kimse bundan sorumlu veya sorumlu hissetmiyor ve “yukarıdakilere” atıfta bulunuyor. Şehir, devlet.


Höfer’in resimleri hoş veya romantik olmadan büyülüdür. Işığı çok özel bir şekilde ele alıyor, yakalıyor, yaymasına izin veriyor ya da yönlendiriyor. Ve orada, Lizbon’daki Etnografya Müzesi, Sintra, Portekiz’deki Palacio de Monserrate, Venedik’teki Biblioteca Nazionale Marciana gibi mekanın denge, zenginlik ve güzellik sunduğu yerler veya – gerçekten harika sinema! – merkezi çarın kutusu da dahil olmak üzere Moskova Bolşoy Tiyatrosu’nun oditoryumu, lensi artık deklanşöre basmak için ayırt edici ayrıntıları aramıyor. O zaman mekansal dizilimler ve tek başına evrensel panorama yeterlidir.


Köln fotoğraf sanatçısı Candida Höfer


Köln fotoğraf sanatçısı Candida HöferRalph Goertz, IKS medya arşivi



Candida Höfer, 2017’de Bolşoy’u fotoğrafladığında, beş yıl sonra ne olacağı hakkında hiçbir fikri yoktu. 2,61 x 1,80 metre ölçülerindeki mimari portreniz, bugünlerde sadece bilinen ikonik gücü değil, aynı zamanda büyük bir hüznü de gözler önüne seriyor. Bu eşsiz Moskova mimarisinin görünümü, Putin’in kardeş ülke Ukrayna’ya karşı savaşının başlangıcından bu yana çok kararsız duygulara neden oldu. Kuruluşundan bu yana iki kez yanan bu güzel ve iyilik tapınağının dayandığı, Büyük Katerina’nın 1776’da oyun ve müzikal oyunları, dramaları ve baleleri onayladığı ve Çaykovski’nin “Kuğu Gölü” nün sahne aldığı büyük Rus kültürü. 1877’de prömiyeri yapılan saldırgan Putin’e İhanet Etti tarafından tedavi ediliyor. Kirlendi, itibarı yerle bir oldu.


Putin’in savaşı Rusya’nın kültürünü kirletiyor



Koyu kırmızı sandalye posterleri ve Rus Klasisizm tarzındaki gösterişli tavan pervazları ile bu salonun giren herkesi bir hostes gibi kucakladığını görmek gerçekten acı verici. Bolşoy, dünyanın en güzel tiyatrolarından biri olarak kabul edilir. Ancak, Ukrayna Mariupol’deki yanan, kurşuna dizilmiş tiyatronun medya görüntüleri hemen akla geliyor. Hemen orada ölen, bu kültür evine sığınmayı başaramayan birçok insan geliyor insanın aklına. Komşu ülkedeki tiyatroya roket atılmasının ardından Bolşoy sanatçılar protesto için istifa etti. Birkaç gün önce Rus baş balerin Olga Smirnova bile Bolşoy’a sırtını döndü: Smirnova Amsterdam’a göç etti. O zamana kadar, Rusya’nın en efsanevi sahnesi olmadan bir hayat hayal edemiyordu.


Candida Höfer’in mekansal imgeleri özel bir hayranlık uyandırıyor. İzleyicinin iç gözü, sanki boşluklarına meydan okurcasına, her zaman başkahramanları ve hikayeleri ekler. İyi ve kötü. Aslında Höfer’in resimleri tek bir paradoks: Açıkça iletişimsel bir işleve sahip yerlerdir, ancak onları sık sık ziyaret eden ve bu alanı deneyimleyen insanlar eksiktir. Fotoğrafçı, bu kamusal alanların sosyal niteliklerini (veya eksikliklerini) oluşturan her şeyi, mimarinin kendisinin sade fotoğraflarıyla, özellikle yakalanan atmosfer, seçilen perspektif, özel görüntü bölümü aracılığıyla gösterir. Her mimari motif her zaman bireysel bir “portre” gibidir. Ve Höfer motiflerini ne sahneye koyuyor ne de dijital olarak manipüle ediyor. Bu mekanları içlerindeki ışığı görebileceğimiz şekilde planlayan mimarların sanatına bir övgü olarak.


Berlin Devlet Müzeleri Fotoğraf Müzesi’ndeki “Görüntü ve Mekan”, Jebenstr. 2 (Zoo tren istasyonunda). 28 Ağustos’a kadar Sal, Çar, Cum, Cts, Paz 11:00 – 19:00/Perş 11:00 – 20:00 için katalog 29.80 Euro, Kitapevinin yayıncısı W. & F. König, Köln.



Bu metin, Berliner Zeitung’un hafta sonu sayısında yayınlandı – her cumartesi kioskta veya burada abonelik olarak.